Scenariusz lekcji z przedmiotu technologia i materiałoznawstwo - zawód: stolarz, ZSZ w OSW w Toruniu
SCENARIUSZ LEKCJI
PRZEDMIOT: TECHNOLOGIA I MATERIAŁOZNAWSTWO KLASA: III c DATA: 09.01.2006 r. PROWADZĄCY: mgr inż. Mieczysława Jankowska-Kacprzak
TEMAT: Wyciąg materiałowy – zestawienie materiałów podstawowych i pomocniczych.
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 45 minut (1 godz. lekcyjna).
CELE LEKCJI:
1. WIADOMOŚCI: -skład dokumentacji projektowej mebli -części składowe opisu technicznego -norma zużycia materiałów podstawowych i pomocniczych
2. UMIEJĘTNOŚCI: -rozwijanie umiejętności myślenia, -sporządzenie wyciągu materiałowego do wykonania danego przedmiotu na podstawie rysunku i opisu technicznego -przygotowanie wyciągu materiałowego jako podstawy do ustalania zapotrzebowania i kosztów materiałów
METODY PRACY:
-wykład -ćwiczenia rachunkowe -dyskusja
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
-podręcznik: W. Prządka, J. Szczuka „Technologia –Stolarstwo” cz. 2, WSiP, W-wa 1997 -podręcznik: M. Sławiński „Rysunek zawodowy dla stolarza”, WSiP, W-wa 1998 -kalkulator -tablica, kreda
PRZEBIEG LEKCJI:
CZĘŚĆ ORGANIZACYJNA: -sprawdzenie obecności, -pytania kontrolne, -podanie tematu, celu lekcji i formy zajęć (10 min.)
CZĘŚĆ ZASADNICZA: -Nauczyciel omawia zawartość typowej dokumentacji projektowej i części składowe opisu technicznego, rozdaje uczniom rysunki zestawieniowe ławy. Zadaniem uczniów jest na podstawie danego rysunku i opisu technicznego sporządzić wyciąg materiałowy, który obejmuje zestawienie materiałów podstawowych (drewno lite – sosna) i pomocniczych (klej, papier ścierny, wkręty, pokost).W zapotrzebowaniu materiałów podstawowych należy podawać grubości drewna wg znormalizowanych grubości tarcicy, z której po obróbce można otrzymać żądane wymiary elementów. Podobnie ustalając długość i szerokość tarcicy bierze się pod uwagę występujące odpady. Wielkość odpadów jest ściśle uzależniona od klasy materiału. -Uczniowie sporządzają tabelę – Norma zużycia materiałów podstawowych na ławę oraz tabelę – Okucia i materiały pomocnicze (30 min.)
CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA: -nauczyciel dokonuje podsumowania, ocenia pracę uczniów na lekcji, -nauczyciel podaje informacje o temacie następnej lekcji. (5 min.)
opracowała: Mieczysława Jankowska-Kacprzak |